VLADA je zbog pandemije i njome uzrokovane ekonomske krize u ožujku prošle godine odustala od stjecanja 273 vozila putem Središnjeg državnog ureda za javnu nabavu.
Nakon napada iz oporbe, premijer Andrej Plenković u saboru je ustvrdio da, citiramo, "nema kupovine auta u krizi".
Sada, godinu dana kasnije, svjedočimo da su najmanje četiri ministarstva pojedinačno nabavljala (unajmljivala) automobile u vrijednosti oko 2 i pol milijuna kuna, dok je Ministarstvo unutarnjih poslova kupovalo motocikle, auta i kombije (ukupno 143 vozila) koji su se nalazili u istoj toj javnoj nabavi od koje je vlada zbog krize odustala.
Obratili smo se glasnogovorniku vlade Marku Miliću da Plenkovića upita je li kriza prošla ili, kakvog li iznenađenja, vladajući muljaju građane.
Čim dobijemo odgovor, rado ćemo ga objaviti.
Odustali od kupnje 30 vozila pa unajmili njih 36
Ono od čega se lani u ožujku odustalo bila je nabavka 273 automobila, a, između ostalog, tražilo se 14 presretača, 46 motocikala za policajce i 19 automobila za obavljanje očevida prometnih nesreća.
Naručeno je bilo i 25 automobila srednje klase i pet automobila više srednje klase, što je ukupno 30 vozila.
Koliko smo mi uspjeli pobrojati, dakle ostavljamo otvorenu mogućnost da ih ima još, ministarstva su koncem prošle ili početkom ove godine naručila 20 vozila niže srednje klase i 16 vozila srednje klase, što je ukupno 36 automobila.
To je za šest više nego što je bilo u onoj nabavi od koje se, rekli smo, odustalo. No, sada je u većem dijelu riječ o najmu, a ne o kupnji. Najmu na koji su potrošili dva milijuna kuna, a na kraju godine ćemo te aute vratiti prodavaču. Jedini koji je kupio vozila je MUP.
MUP kupio vozila u vrijednosti 62 milijuna kuna
Ministarstvo unutarnjih poslova kupilo je koncem ožujka ove godine specijalizirana vozila za teško pristupačne terene u vrijednosti 14.560.000 kuna. Od tvrtke Petran UMT, koja je pobijedila na natječaju, naručili su 70 takvih vozila.
Nabavili su i kombi za prijevoz putnika (6+1) od firme Star Import. Koštao je 461.929 kuna.
MUP naručuje i motorna vozila i motocikle. Na natječaju objavljenom 29. ožujka prikupljaju ponude, a procijenjena vrijednost nabave je 15.598.400 kuna.
Traže "jedan specijalni kombinirani automobil za nadzor teretnih vozila s vagama 4x4", zatim osam "specijalnih kombiniranih automobila za nadzor teretnih vozila i obavljanje očevida prometnih nesreća 4x4", onda 22 "specijalna kombinirana automobila za nadzor teretnih vozila i obavljanje očevida prometnih nesreća". U troškovniku slijedi stavka 18 "ophodnih motocikala za nadzor i upravljanje prometom na cestama, min. 800 ccm - policijski", ide 12 "ophodnih motocikala za nadzor i upravljanje prometom na cestama, min. 1200 ccm - policijski" i dva "operativna motocikla - prikrivena".
To su 133 vozila za sada.
Ovo je iz troškovnika nabave od koje se prije samo godinu dana odustalo. Vidite li nešto poznato?
I u natječaju s konca 2020. godine naručivali su motorna vozila.
Kombi za nadzor teretnih automobila uzeli su od Porschea za 449.999 kuna. Naručivali su oni još toga, u vrijednosti 16.040.000, ali su ostali dijelovi natječaja poništeni jer je vrijednost najniže ponude prelazila natječajem procijenjenu vrijednost.
Za 7.198.436 naših kuna nabavili su i dva blindirana terensko-taktička navalna vozila. Uzeli su ih od firme Grand Auto iz Zagreba.
Na Elektroničkom oglasniku javne nabave nalazi se nekolicina stavki pod nazivom "najam vozila nakon isteka leasinga najma". Procijenjene vrijednosti su sljedeće: 2.520.000, 12.600.000, 7.857.240, 4.376.712, a tu je i "kupnja vozila nakon isteka leasinga najma" koja nas košta 766.000 kuna.
U studenom 2020. naručili su "mobilne termovizijske kamere s terenskim vozilima bez policijskih obilježja za vuču prikolice". To nas je koštalo 23.913.300 kuna. Naručili su osam vozila i osam kamera na prikolici.
MUP naručuje i opremu za modernizaciju helikoptera EC135 za 11.250.000 kuna.
Rok za dostavu ponuda bio je 2. ožujka, ali na Elektroničkom oglasniku javne nabave ne vidimo odluku o odabiru ponuditelja.
Odlučili su se bili i za nabavku policijskog plovila u vrijednosti 39.466.662 kune, ali su Odluku o odabiru na kraju poništili jer je bila suprotna Zakonu o javnoj nabavi:
"Poništava se postupak javne nabave POLICIJSKO VOZILO TIP CPB iz razloga jer je cijena jedine pristigle ponude veća od procijenjene vrijednosti nabave, a javni naručitelj nema osigurana sredstva za razliku između procijenjene i ponuđene cijene", navodi se. Jedina ponuda stigla je iz Italije, od tvrtke Cantiere Navale Vittoria i bila je veća za skoro devet milijuna kuna.
To, čini se nije sve. Poslali smo upit MUP-u koliko su toga i za koliko novaca naručili u ovih godinu dana otkad je na snazi zabrana naručivanja, pa ćemo imati točne brojke kad stigne odgovor.
Pobrojali smo da su potrošili 62.182.064 kune. U to nismo računali modernizaciju helikoptera za 11.250.000 kuna ni propalu nabavku broda od skoro 40 mil. kuna ni 28.119.952 kune najma vozila nakon isteka lesinga.
Kupili su 143 vozila. U to nismo uračunali unajmljena vozila ni ona koja su kupljena nakon isteka najma, jer podatke o količini i vrsti vozila nismo našli u odlukama o odabiru ponuditelja, a od MUP-a i dalje čekamo odgovor.
Četiri ministarstva potrošila 2 milijuna kuna za najam auta ove godine
Ministarstva su, kao što smo spomenuli na početku teksta, unajmila tridesetak automobila. Pritom su imali određene prohtjeve. Dok su jedni inzistirali na naslonu za ruke sprijeda ili isključivo ZG tablicama, drugi su tražili specifičnu nijansu boje.
"Od traženih šest vozila dva moraju biti metalik crne boje, ostala vozila mogu biti metalik crna ili metalik siva", zahtijevalo je ministarstvo Josipa Aladrovića, koje je potrošilo skoro milijun kuna u tu svrhu.
Beroševo ministarstvo dobilo samo jednu ponudu
Prije nego li su Ministarstvo zdravstva Vilija Beroša počele potresati afere vezane za sumnjivu javnu nabavu, odlučili su unajmiti nove aute. Na natječaj je stigla samo jedna ponuda, i to splitske tvrtke Viator.
Njihova ponuda bila je 4600 kuna (bez PDV-a) veća od vrijednosti koju je Ministarstvo procijenilo natječajnom dokumentacijom. Pa su tako za godišnji najam pet VW Passata i dvije Opel Astre potrošili 443.250 kuna.
Iz javno dostupne dokumentacije na Elektroničkom oglasniku javne nabave vidimo su tražili vozila srednje i niže srednje klase.
Ministarstvo već posjeduje osam vozila
Osim najniže ponude (a ova je bila, rekli smo, 4600 kuna viša od procijenjene vrijednosti) na natječaju su se bodovala i godišta vozila. Taj je kriterij nosio deset, a cijena - 90 posto bodova.
Naručeni VW Passati 2.0 TDI DSG su automatici iz 2020. godine, dok su Opel Astre 1.6 CDTi iz 2019. godine.
Ministarstvo zdravstva inače u vlasništvu ima pet vozila, i to Renault Scenic 1.6, Renault Trafic CB (posuđen od KB Merkur), Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI, Volkswagen Multivan, Land Rover Defender 110 TDI, ali i tri auta marke Hyundai I20 koja su nabavljena 2017. godine putem operativnog leasinga, a temeljem Okvirnog sporazuma Središnjeg državnog ureda za središnju javnu nabavu. Zadnji je kupljen Multivan. Bilo je to 2011. godine.
Ministarstvu smo postavili sljedeće pitanje: Zašto je bilo potrebno ugovoriti najam vozila za gotovo pola milijuna kuna s tvrtkom Viator, ako Ministarstvo već posjeduje vozila?
Evo što su odgovorili:
"Zbog potrebe osiguranja potrebnih prijevoza Ministarstvo zdravstva je provelo otvoreni postupak javne nabave u 2020. godini te je s tvrtkom Viator sklopilo ugovor o najmu osobnih automobila za 2021. godinu, na period od 01.01.2021. do 31.12.2021. godine. Ista su nabavljena putem najma zbog nerealizacije Okvirnog sporazuma Središnjeg državnog ureda za središnju javnu nabavu za nabavu novih automobila za tijela državne uprave".
Središnji državni ured pitali smo: "Zašto se Okvirni sporazum Središnjeg državnog ureda za središnju javnu nabavu za nabavu novih automobila za tijela državne uprave nije realizirao?"
Evo što su rekli: "U periodu kada je Ministarstvo zdravstva imalo potrebe za nabavom vozila Središnji državni ured nije imao sklopljene okvirne sporazume za nabavu vozila za korisnika Ministarstvo zdravstva".
No, kako smo rekli, automobile su naručivala i ostala ministarstva.
Ćorićevo ministarstvo tražilo da auta imaju naslone za ruke sprijeda i ZG tablice
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja naručilo je četiri vozila niže srednje klase od tvrtke UNI RENT za 156.000 kuna. Na natječaj je stiglo šest ponuda.
Tražili su da automobili budu s diesel motorom, da imaju alu naplatke, automatske podizače, radio, oblik karoserije hatchback ili sedan i zagrebačke registarske oznake.
Naručili su i četiri vozila srednje klase, također s dizel motorom. Taj je posao dobio Viator za 255.000 kuna. Ministarstvo je tražilo da i ti automobili imaju zagrebačke registarske oznake, zatim da vozila budu nova, do 18 mjeseci starosti i do maksimalno prijeđenih 60.000 kilometara. Tražili su oblik karoserije sedan, automatski mjenjač, senzore za pomoć pri parkiranju, naslon za ruke sprijeda, zapisano je bilo i da boja treba biti metalik crna i da automobili imaju alu naplatke.
Ministarstvo gospodarstva ukupno je za te narudžbe dalo 411.000 kuna.
Aladrovićevo ministarstvo potrošilo duplo više od ostalih, zahtijevali boju
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike unajmilo je automobile za gotovo milijun kuna. Odabrali su ponudu tvrtke Viator koja je težila 945 tisuća kuna.
Bila je to jedna od pet ponuda. Najprije je posao dobila tvrtka NOVA GRATIA koja je potom odustala i nije potpisala ugovor, a onda su ponude ponovo pregledane i ministarstvo se odlučilo za Viator.
Naručili su šest vozila srednje klase i devet vozila niže srednje klase.
U tehničkim specifikacijama tražili su sljedeće: "Od traženih šest vozila dva moraju biti metalik crne boje, ostala vozila mogu biti metalik crna ili metalik siva."
Pitali smo ih zašto baš te nijanse.
"Crna i siva boja su standardne boje službenih vozila koja koriste tijela državne uprave. Načelna logika je da vozila trebaju biti neutralnih boja, poput crne i sive, a ponuditelju je, osim obvezne crne boje za dva vozila, ostavljena mogućnost ponude crne ili sive boje za ostala četiri vozila", odgovorili su iz Ministarstva rada.
Automobili su morali biti dizelaši, snage motora 110 kW, limuzine s pet sjedećih mjesta.
"Vozila koja će biti predmet ugovora o javnoj nabavi u trenutku sklapanja ugovora o javnoj nabavi odnosno preuzimanja moraju biti registrirana, osigurana, oprana, ne starija od dvije (2) godine, s prijeđenom kilometražom do najviše 30.000 km te s punim spremnikom goriva", piše u tehničkoj specifikaciji dokumentacije.
Fuchsovo ministarstvo tražilo da mogu dobiti zamjensko vozilo u cijeloj EU
Ministarstvo znanosti i obrazovanja unajmilo je vozila u vrijednosti 325.350 kuna od tvrtke Will.
Stiglo je pet ponuda. Osamdeset posto bodova davalo se za najnižu cijenu, a dvadeset posto na dostupnost zamjenskog vozila. Tvrtka Will, sa sjedištem u Zagrebu, uspjela je osvojiti svih 20 tako što su garantirali da za 30 minuta mogu dostaviti zamjensko vozilo ministarstvu u slučaju kvara.
U troškovniku traže da zamjensko vozilo bude dostupno na teritoriju cijele EU. Uvjet je i redovito održavanje vozila.
Unajmili su, kako piše, pet vozila "niže srednje / srednje klase" i jedno vozilo srednje klase.
Originalno objavljeno na Index istrage